سرور مجازی ویندوز چیست؟

سرور مجازی ویندوز چیست

سرور مجازی ویندوز را چقدر می‌شناسید؟ سرور‌های مجازی با استفاده از تکنولوژی جدید ساخته شده‌اند و حالا می‌توانند امکانات زیادی را با هزینه کمتر در اختیار کاربر قرار بدهند. اما آن‌ها دقیقا چه چیزی هستند و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ افرادی که شغل‌شان در فضای اینترنت است یا درگیر این فضا هستند بی‌شک می‌توانند استفاده‌های زیادی از سرور مجازی بکنند. این محصول به‌شکلی ساخته شده که تقریبا از هر قشری یک نیاز در سطح اینترنت را برطرف می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید، چراکه قصد داریم پاسخ جامعی به تمامی سوالات بالا بدهیم. اگر قصد کسب اطلاعات درباره سرور مجازی را دارید این مقاله برای شماست.

یک یادآوری کوتاه از مفهوم سرور

پیش از این‌که وارد هر بحثی شویم لازم است تا سرور و مفهوم آن را یک‌بار مرور کنیم. احتمالا در فیلم‌های مختلف یا تصاویر، کامپیوتر‌های عظیمی را دیده‌اید که به یکدیگر متصل هستند و صحنه جالبی را ایجاد کرده‌اند. شکل فیزیکی سرور‌ها دقیقا همان است. سرور محلی برای ذخیره اطلاعات و به‌نوعی یک بانک اطلاعاتی مهم و بزرگ است. در این سیستم کامپیوتری بسیار قدرتمند اطلاعات زیادی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز آن اطلاعات را به بخش‌های دیگر ارسال می‌کند. سرور در لغت نیز معنی میزبان می‌دهد و به‌نوعی میزبان اطلاعات شما برای انجام امور مختلف است.

با سرور مجازی بیشتر آشنا شوید

تکنولوژی مجازی‌سازی به ما کمک می‌کند تا از هر بخش واقعی سرور یک نسخه شبیه‌سازی‌شده مجازی بسازیم. شبیه‌سازی به ما کمک می‌کند تا با نرم‌افزار یک سرور فیزیکی را در دنیای مجازی به چند بخش تقسیم کنیم و از هر بخش به‌اندازه یک سرور فیزیکی با منابع کمتر کار بگیریم. با این تکنولوژی افراد زیادی می‌توانند به یک سرور متصل شوند اما هرکدام سرور مجازی اختصاصی خود را با منابع اختصاصی داشته باشند و از سرعت آن به‌دلیل اختصاصی‌بودن لذت ببرند. چراکه در سرویس‌های غیراختصاصی سرعت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و کاربران نمی‌توانند از منابع بیشترین استفاده را کنند.

در مفهوم سرور مجازی، دیتاسنتر چه معنایی دارد؟

دیتاسنتر محلی فیزیکی است که سرور‌های فیزیکی اصلی که بر روی آنها سرور‌های مجازی استوار هستند در آنجا حضور دارند. دیتاسنتر یکی مکان مهم جهان است و از آن به‌صورت ویژه محافظت می‌شود. چراکه دسترسی غیرقانونی به دیتاسنتر می‌تواند اطلاعات زیادی را فاش کند و بحران‌هایی را پدید بیاورد. معمولا زمانی که قرار است سرور مجازی ویندوز خریداری شود به محل قرارگیری دیتاسنتر آن نیز توجه زیادی خواهد شد. چون بسته به نیاز کاربر این محل می‌تواند مهم باشد و مزایا یا مشکلاتی را ایجاد کند.

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز چیست؟

سرور مجازی که به اختصار VPS نامیده می‌شود می‌تواند با سیستم‌عامل‌های مختلفی کار کند. معمول‌ترین سیستم‌عامل‌ها برای استفاده از این سرور‌ها لینوکس و ویندوز است. ویندوز نیز به‌دلیل سهولت در استفاده و سرعت طرفداران بیشتری دارد و بیشتر مورد استفاده است.

سرور‌های ویندوزی که مجازی‌سازی شده‌اند در محیط سیستم‌عامل مایکروسافت اجرا می‌شوند و یک کنترل پنل برای مدیریت بهتر دارند. از این سرور‌ها می‌توان برای هدف‌های خاصی استفاده کرد.

در ادامه مقاله حتما درباره کاربرد‌های این نوع از سرور‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم اما به‌عنوان مقدمه در این حد بدانید که آنها برای هر قشری قابل مصرف و کارا هستند.

سرور مجازی چگونه ایجاد می‌شود؟

شرکت‌هایی که سرویس‌های سرور مجازی را ارائه می‌دهند خودشان سروری اختصاصی تهیه می‌کنند و به‌کمک تکنولوژی مجازی‌سازی سرور اصلی به قسمت‌های کوچک‌تر اما اختصاصی تقسیم خواهند کرد.

درست مانند یک ساختمان چند طبقه که شما محیط اختصاصی خود را دارید و همسایه‌تان نیز چنین وضعیتی دارد اما همه در یک ساختمان مشترک زندگی می‌کنید. شرکت‌هایی که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند معمولا خدمت ارائه سرویس سرور اختصاصی را نیز دارند. پس آن‌ها در تهیه چنین چیزی مشکلی پیدا نخواهند کرد.

سرور مجازی ویندوز چه مزایایی برای کاربر دارد؟

این سرور‌ها دارای دنیایی از مزیت‌های مختلف هستند که آن‌ها را برای استفاده‌های شخصی و تجاری بسیار کارآمد می‌کند. برای نمونه خود شرکت مایکروسافت از چنین سرور‌هایی پشتیبانی می‌کند و کانالی برای ارتباط با نمایندگان دارد تا در صورت بروز مشکل بتواند مسئله را حل کند.

این سرویس‌ها باActive Directory ارائه می‌شوند که برای استفاده تجاری بسیار مفید است. ابزار‌ها و امکانات مختلفی برای این سرور‌ها ارائه می‌شود که کاربران می‌توانند به کمک آن‌ها بهترین تجربه ممکن از سرور را داشته باشند.

دسترسی روت به سرور برای کاربران فراهم است و دسترسی VNC نیز از داخل پنل کاربری برای مدیریت سرور وجود دارد. عملکرد چنین سرور‌هایی مطمئن است و خیالتان جمع باشد که عملکرد دیگر کاربران بر روی سرعت و قدرت منابع شما هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

آیا می‌توان منابع سرور را در صورت لزوم ارتقا داد؟

چنین امکانی برای همه کاربران وجود دارد چراکه در نقطه‌ای همواره به آپگرید منابع نیاز داریم. برای نمونه فرض کنید شما یک سرویس سرور مجازی ایران ترافیک نامحدود تهیه می‌کنید که رم 4 را در اختیار شما قرار می‌دهید.

پس از مدتی استفاده حجم کار شما یا ترافیک کاربران بیشتر شده دیگر رم 4 پاسخ‌گوی نیاز شما نیست. در چنین شرایطی باید سرویس خود را به رم‌های قوی‌تر ارتقا دهید و پیش از بروز بحران منابع از این جریان جلوگیری کنید.

البته بحث ارتقا منابع تا حد زیادی به سرویس ارائه‌دهنده خدمات سرور هم بستگی خواهد داشت. باید پلتفرمی را انتخاب کنید که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن ارتقا سرور شما را انجام دهد و مشکل را برطرف کند.

از سرور مجازی ویندوز می‌توان چه استفاده‌هایی کرد؟

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله به‌طور خلاصه عنوان کردیم بیشتر افراد می‌توانند از این سرور‌ها برای مقاصد مختلفی استفاده کنند. در ادامه این کاربردها را به شما نیز معرفی می‌کنیم تا شما هم با آنها بیشتر آشنا شوید.

سرور مجازی ویندوز مناسب وبسایت‌هایی که ترافیک بالا دارند

این نوع از سرور‌ها بهترین گزینه برای وبسایت‌ها یا فروشگاه‌هایی هستند که ترافیک بسیار زیادی از کاربران را تجربه می‌کنند.

ترافیک کاربران در وبسایت باعث می‌شود که ما به منابع بیشتر برای ذخیره‌سازی و پردازنده‌های قوی‌تر برای پردازش نیاز داشته باشیم. فروشگاه‌ها یا آکادمی‌های آموزش آنلاین بیش از دیگر وبسایت‌ها به چنین سخت‌افزاری نیاز دارند.

هاست‌های اشتراکی برای چنین وبسایت‌های اصلا گزینه خوبی نیستند و صاحبان سایت‌هایی که از این هاست‌ها استفاده می‌کنند خیلی زود متوجه اشتباه خود خواهند شد. فریم‌ورک‌های PHP و ASP به کاربران این امکان را می‌دهد که در سرور مجازی ویندوز به وبسایت‌های اختصاصی برنامه‌نویسی‌شده نیز دسترسی داشته باشند.

با سرور مجازی اپلیکیشن‌های مختلفی را در سرور نصب کنید

کسب‌وکار‌های بزرگ و وسیع ممکن است نیاز داشته باشند تا از یک اپلیکیشن برای تمام بخش‌ها یا شعبه‌های بیزینس خود استفاده کنند. برای چنین هدفی خرید یا اجاره سرور اختصاصی بسیار پرهزینه است و می‌تواند برای آنها گران تمام شود.

اما استفاده از یک سرور مجازی ویندوز گزینه معقول‌تر و پیش‌بینی‌شده‌تری است. در سرور مجازی نیز شما به مدیریت سرور دسترسی خواهید داشت و این امکان را دارید که اپلیکیشن‌های مختلف و مورد نیازتان را در سرور نصب کنید.

این سرور‌ها هزینه کمتری برای شما دارند و امکانات‌شان در حد سرور‌های اختصاصی است. برنامه‌نویسان مختلف نیز معمولا با این هدف از سرور مجازی ویندوز یا لینوکس استفاده می‌کنند چون می‌توانند به کمک آن نرم‌افزار‌های مختلف را در شبکه توسعه دهند.

قابلیت های سرور مجازی ویندوز

استفاده از سرور به‌عنوان ریموت دسکتاپ و دسکتاپ مجازی

اگر شما بخواهید به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشید یا وارد وبسایت‌ها و منابع خاصی شوید، سرور مجازی ویندوز یک راه‌حل نهایی برای شما خواهد بود.

زمانی که سرور میزبانی ویندوز را به‌عهده می‌گیرد می‌تواند همانند یک دسکتاپ روی سیستم شما بالا بیاید، درحالی‌که خودش در شهر دیگر یا حتی کشور دیگری قرار دارد.

بسیاری از معامله‌گران بازار‌های مالی یا افرادی که باید به منابع مشخصی دسترسی داشته باشند از این روش برای حل مشکل خود کمک می‌گیرند که اتفاقا روش به‌صرفه و کارآمدی است.

ارسال و دریافت ایمیل بدون محدودیت با سرور مجازی

در سرور شما محدودیتی برای دریافت و ارسال ایمیل نخواهید داشت. افراد زیادی هستند که به چنین خدمتی نیاز دارند و سرور می‌تواند مشکل‌شان را حل کند.

البته ایمیل مارکتینگ امروز یکی از شاخه‌های مهم بازاریابی است و برخی ممکن است به‌همین خاطر به سراغ سرور‌ها بروند. چون در این شیوه بازاریابی لازم است که تعداد بسیار بالایی ایمیل به مشتریان و لید‌ها ارسال شود.

استفاده‌های گیمینگ از سرور مجازی

یکی از مشکلات اصلی گیمر‌ها بازی‌کردن به‌صورت آنلاین در یک سرور مشخص است. امروز دیگر بازی‌های کامپیوتری به‌صورت انفرادی نیستند و بازی‌های آنلاین بخش بزرگی از این بازار را تشکیل می‌دهند.

گیمر‌ها نیز ترجیح می‌دهد آنلاین بازی کنند چون مزیت‌ها و جذابیت‌های بیشتری برای‌شان به‌همراه دارد. شاید اصلی‌ترین دلیل کشش آنها به سمت این نوع از بازی‌ها پویایی و به‌روز‌بودن بازی‌های آنلاین است.

برای گیمر‌های این چنینی سرور یک نیاز اساسی محسوب می‌شود، چراکه آن‌ها می‌توانند به کمک سرور به دوستان‌شان متصل شوند و از سراسر دنیا به بازی و تفریح بپردازند.

امکانات سرور مجازی ویندوز

چگونه به vps ویندوز وصل شویم؟ (نصب و راه اندازی ویندوز سرور)

روش‌های اتصال به سرور بسته به این‌که بخواهید با موبایل یا پی‌سی به سرور متصل شوید متفاوت است. Remote Desktop Connection در تمام سیستم‌های ویندوزی به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است. تنها کافی‌است که با دستور ران در ویندوز و جست‌وجو کلمه mstsc آن را پیدا کنید. سپس در صفحه خود برنامه باید آدرسی که سرور دارد را کپی کنید و بعد روی گزینه اتصال بزنید. اگر قصد دارید با موبایل به سرور متصل شوید نرم‌افزار‌های مختلفی برای آن وجود دارد که بهترین گزینه Remote Desktop است. فرایند اتصال در این نرم‌افزار نیز مشابه مورد پیشین است و شما تنها با واردکردن آی‌پی و نام ‌کاربری به سرور متصل خواهید شد.

جمع‌بندی

سرور مجازی ویندوز یکی از محصولات پراستفاده دنیای اینترنت است که به کمک تکنولوژی مجازی‌سازی امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بین تمامی کاربرد‌هایی که ذکر کردیم حتما یک کار وجود دارد که سرور مجازی بتواند برای شما انجام بدهد.

مخصوصا اگر درگیر دنیای اینترنت باشید و شغل شما به این فضا وابسته باشد سرور مجازی یک نیاز ضروری برای شماست. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *