مزایا و معایب سرور مجازی (vps) کدامند؟

بررسی معایب سرور مجازی و مزایای آن به شما کمک می‌کند تا با شناخت کاملی از این نوع سرور و با توجه به نیاز خود برای خرید آن اقدام کنید. در واقع vps را نمی‌توان برای هر کسب‌وکار اینترنتی مناسب دانست.

درحال‌حاضر تمام افرادی که می‌خواهند از طریق بستر اینترنت و با کمک وب‌سایت خدمات مختلف به کاربران ارائه دهند یا به‌طور کلی سازمان‌ها برای انجام هر گونه فعالیت در بستر اینترنت، به سرور نیاز دارند. سرورهای مجازی یکی از نمونه‌هایی هستند که می‌توانند نیاز بسیاری از کاربران را برطرف کنند.

این سرورها در واقع یک سخت‌افزار پیشرفته هستند که با کمک مجازی‌سازی آن‌ها را به چند سرور مستقل با قابلیت نصب سیستم‌عامل، برنامه‌های متنوع و ذخیره اطلاعات مختلف تبدیل می‌کنند. در ادامه به‌طور کامل با مزایا و معایب آن‌ها آشنا می‌شویم.

بررسی مهمترین مزایای VPS پیش از خرید آن

به طور کلی باید گفت معایب سرور مجازی نسبت به مزایای آن‌ها بسیار کم‌تر هستند. اما افرادی که قصد خرید VPS دارند باید آن‌ها را از جوانب مختلف بررسی کنند تا بهترین تصمیم‌گیری را در رابطه با خرید سرور مجازی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین مزایای این سرورها مقرون‌به‌صرفه‌ بودن آن‌ها نسبت به سرور اختصاصی است. در واقع دلیل این موضوع قراردادن منابع مختلف به‌صورت مجازی در اختیار چند کاربر بوده که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. در ادامه به‌طور کامل با این مزایا آشنا می‌شویم.

مزایا و معایب سرور مجازی

هزینه پایین خرید سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی

سرور مجازی با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و از طریق مجازی‌سازی یک سخت‌افزار پیشرفته ساخته می‌شود. به همین دلیل نیز هزینه خرید آن نسبت به سرورهای اختصاصی تا حد زیادی کم‌تر است.

افرادی که دارای کسب‌وکاری رو به‌رشد هستند لازم نیست حتما از سرور اختصاصی استفاده کنند چراکه تنها باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. در این شرایط با وجود معایب سرور مجازی که البته بسیار اندک هستند، باید خرید VPS را در اولویت قرار دارد.

به‌طور کلی در سرور مجازی تمامی کاربران به‌صورت مجزا می‌توانند از منابع اشتراکی استفاده کنند. یعنی به هر کاربر میزان منابع به‌خصوصی داده می‌شود و در این فضای مجازی امکان شخصی‌سازی نیز جود دارد.

این ویژگی‌ها باعث شده خرید سرور مجازی نسبت به اختصاصی از محبوبیت بیشتری در بین افراد فعال در بستر اینترنت برخوردار باشد. بنابراین شما می‌توانید با کم‌ترین هزینه، بیشترین کارایی را از سرور خریداری‌شده ببینید.

مجزا بودن سرورهای مجازی

تفکیک سرورها به‌صورت کامل انجام می‌شود. یعنی سفارش‌سازی سرور شما بر عملکرد دیگر کاربران تاثیری نمی‌گذارد و هیج‌گونه تداخل یا بروز اشتباه در این پلتفرم‌ها دیده نمی‌شود.

برخی افراد ممکن است از معایب سرور مجازی به استفاده از یک سخت‌افزار برای چند کاربر اشاره کنند اما با توجه عدم تاثیرگذاری سرورهای شخصی‌سازی‌شده باید گفت مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آید.

مزایای سرور مجازی

قابلیت ارتقاء سرور مجازی

یکی از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی قابلیت ارتقاء آن است. یعنی شما می‌توانید در ابتدا با توجه به نیاز خود میزان مشخصی از منابع را خریداری کنید و سپس با ایجاد نیاز به منابع بیشتر، آن‌ها را افزایش یا سرور مجازی را ارتقاء دهید.

امنیت بالای سرور مجازی

از دیگر مزایای این سرور که باعث کم‌تر دیده شدن معایب سرور مجازی می‌شود باید به امنیت بالای آن اشاره کرد. سرورهای مجازی به‌صورت مجزا در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند بر حسب نیاز، سیسستم‌عامل و برنامه‌های لازم را روی آن نصب کنند.

این جداسازی بخش‌های مختلف سبب افزایش امنیت وی‌پی‌اس‌ها شده و خرید آن‌ها را در بین کاربران به‌شدت محبوب کرده است. این مورد به‌خصوص در مقایسه با هاست اشتراکی خود را نشان می‌دهد.

عملکرد سرور مجازی

می‌توان یکی از معایب سرور مجازی را عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به سرورهای اختصاصی دانست. اما VPS در مقابل هاست اشتراکی دارای عملکردی بسیار عالی است و افرادی که به رشد و توسعه کسب‌وکار اینترنتی خود علاقه‌ دارند حتما باید هاست را کنار گذاشته و برای خرید VPS اقدام کنند.

در این سرورها میزان مشخصی از منابع سخت‌افزاری مانند سی‌پی‌یو، رم و حافظه در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد تا سایت بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. به همین دلیل برای وب‌سایت‌های کوچک روبه‌رشد و متوسط بهترین گزینه به‌حساب می‌آیند.

استفاده از این نوع سرور به‌جای هاست اشتراکی باعث افزایش سرعت آپلود فایل‌ها روی سایت خواهد شد و همچنین قدرت پردازش و ظرفیت آن را افزایش می‌دهد. در نتیجه زمانی که کاربران به سایت وارد می‌شوند با بیشترین سرعت برای آن‌ها لود خواهد شد. این موارد در کنار هم به رشد کسب‌وکارهای اینترنتی کمک می‌کنند.

اطمینان بیشتر سرورهای مجازی

سرورهای مجازی به‌خصوص نسبت به هاست اشتراکی از اطمینان بیشتری برخوردارند. برخی VPSها توسط ارائه‌دهندگان معتبر و با استفاده از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌ها ایجاد و عرضه می‌شوند تا بتوانند با آپ‌تایم بالا بهترین خدمات را ارائه‌ دهند.

سرور مجازی که زیرساخت پیشرفته و آپ‌تایم بالایی داشته باشد از استقامت، پایداری و و قدرت زیادی نیز برخوردار خواهد بود. در این شرایط مشکلات احتمالی و Down شدن وب‌سایت به‌صورت خودکار حل می‌شود.

از دیگر مزایای سرور مجازی باید به بک‌آپ‌ گیری آسان آن اشاره کرد. در واقع اتفاق‌های مختلف مانند حملات ویروسی، دسترسی هکرها، پاک‌کردن فایل‌ها و مواردی از این قبیل می‌توانند باعث ازدست‌رفتن اطلاعات سرور و در نتیجه عدم دسترسی به سایت شوند.

با خرید سرور مجازی، بک‌آپ‌گیری معمولا به‌صورت خودکار انجام خواهد شد و لازم نیست نگران ازدست‌رفتن اطلاعات وب‌سایت باشید. به همین دلیل نیز می‌گوییم VPSها اطمینان بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارند. البته در زمان خرید به ارائه بک‌آپ‌گیری خودکار توسط مجموعه توجه داشته باشید.

انعطاف‌پذیری سرور مجازی

اگر احساس می‌کنید یکی از معایب سرور مجازی هزینه بالای آن نسبت به هاست اشتراکی است باید به شما بگوییم که برای خرید این نوع سرور با توجه به میزان منابع مورد نیاز، باید هزینه‌های متنوعی پرداخت کرد.

یعنی شما می‌توانید در ابتدای گسترش‌ کسب‌وکار خود فضای کمی رم، سی‌پی‌یو و حافظه تهیه کنید و به‌تدریج با رشد بیزینس و افزایش تعداد بازدید از وب‌سایت، منابع بیشتری از سرور را به سایت خود اختصاص دهید.

در حقیقت این انعطاف‌پذیری همان قابلیت ارتقاء سرور است که از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی به‌حساب می‌آید. پس VPS را می‌توان با توجه به نیاز خود ابتدا با کم‌ترین منابع خریداری کرد و سپس این فضای مجازی‌سازی شده را افزایش داد.

همچنین در شرایطی که احساس کردید میزان منابع اختصاص داده به وب‌سایت شما بیش از نیاز آن است جهت صرفه جویی در هزینه‌ها می‌توانید برای کاهش این منابع درخواست دهید.

سفارشی‌سازی وی‌پی‌اس

ویژگی مهم سرور مجازی قابلیت سفارشی‌سازی آن است. این موضوع در واقع نشان‌دهنده انعطاف پذیری وی‌پی‌اس‌ها بوده و افراد می‌توانند با بررسی میزان منابع مورد نیاز و تعیین آن‌ها، ظرفیت محدودی برای خود تهیه کنند تا هزینه‌های خرید سرور مجازی کاهش پیدا کند.

همچنین علاوه‌بر تخصیص منابع و سفارش‌سازی آن‌ها می‌توانید با در نظر گرفتن میزان ورودی سایت، پهنای باند مورد نیاز خود را نیز سفارش دهید تا هیچ‌گونه هزینه اضافی بابت این موارد پرداخت نکنید.

کنترل بیشتر سرور مجازی

مهم‌ترین مشکل در زمینه هاست اشتراکی عدم دسترسی به فضای روت و ناتوانی در نصب نرم‌افزارهای به‌خصوص است. بسیاری از کاربران در این شرایط به‌فکر خرید سرور اختصاصی هستند درحالی‌که با استفاده از سرور مجازی نیز امکان‌ نصب برنامه‌های خاص وجود دارد.

سرور مجازی دسترسی به روت را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند تا افراد بتوانند کدها و نرم‌افزارهای سفارشی را در محیط این سرور اعمال یا نصب کنند. این مورد همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری سرورهای مجازی شده است.

برخی افراد دسترسی به روت سرور را از معایب سرور مجازی می‌دانند درحالی‌که این قابلیت امکانات متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تنها باید دانش لازم برای انجام فرآیندهای مختلف را کسب کنید.

 اگر این نوع سرور را خریداری کردید می‌توانید به‌راحتی فرآیند‌های مختلف را شروع یا متوقف کنید. از سوی دیگر زمانی که لازم بود نیز امکان راه‌اندازی مجدد فرآیندها از طریق دستورات کاربر وجود دارد.

معایب سرور مجازی

نصب سیستم‌عامل خاص روی سرور مجازی

اگر از هاست اشتراکی استفاده کنید شاهد هیچ‌گونه انعطاف‌پذیری نخواهید بود. به‌طور کلی باید گفت کانفیگ کردن در این پلن‌ها وجود ندارد و تمام فرآیندها توسط ارائه‌دهنده سرور انجام می‌شود.

در مقابل وی‌پی‌اس‌ها با دسترسی به روتی که دارند علاوه‌بر قابلیت نصب نرم‌افزارهای به‌خصوص امکان نصب سیستم‌عامل‌ مورد نیاز را برای کاربران فراهم می‌کنند. این مورد به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به زبان وب‌سایت، سیستم‌عامل مورد نیاز را روی vps نصب کنید.

همچنین شما می‌توانید در هر زمان که لازم بود سیستم‌عامل نصب‌شده روی سرور مجازی را تعویض کنید. البته در این زمان پیش از هر اقدامی باید از اطلاعات موجود روی سرور بک‌آپ‌ گرفته شود.

معایب سرور مجازی

حال که با مزایای سرور مجازی به‌طور کامل آشنا شدیم بهتر است معایب آن را نیز بررسی کنیم. به‌طور کلی تمام سرورهای موجود دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و افراد باید با بررسی تمام این موارد برای خرید نوع مناسب اقدام کنند.

در حقیقت معایب سرور مجازی نسبت به مزایای آن کم‌تر دیده می‌شوند. اما باز هم در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا با اطلاعات کامل برای خرید سرور مورد نیاز خود اقدام کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

مدیریت دشوار

یکی از مهم‌ترین معایب سرور مجازی مدیریت و پیکربندی آن است. افرادی مبتدی که به‌تازگی می‌خواهند هاست اشتراکی خود را به سرور مجازی تغییر دهند باید در زمینه مدیریت و پیکربندی VPS اطلاعات کافی به‌دست بیاورند.

زمانی که ترافیک سایت زیاد است احتمالا مدیریت آن نیز دشوارتر شود. همچنین بسیاری از نرم‌افزارهای مرتبط باید به‌صورت دستی تنظیم شوند که این مورد می‌تواند برای کاربران تازه‌کار کمی مشکل باشد.

آسیب‌پذیری در اثر کانفیگ نادرست

اگر می‌خواهید امنیت وب‌سایت خود را بالا ببرید باید پیکربندی، نصب و حتی تعمیر سرور مجازی را جدی بگیرید. درصورتی‌که کانفیگ به‌درستی انجام نشود آسیب‌پذیری وب‌سایت افزایش می‌یابد. پس حتما دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.

به‌طور کلی معایب سرور مجازی نسبت به مزایای آن کم‌تر هستند. به‌خصوص اگر بتوانید نصب، پیکربندی و تنظیمات را به‌درستی انجام دهید یا در قبال پرداخت هزینه از شخصی با تخصص بالا بخواهید این فرآیند‌ها را برای شما انجام دهد.  

آیا vps امن است؟

سوالی که برای بیشتر کاربران به‌وجود می‌آید این است که آیا وی‌پی‌اس می‌تواند امنیت وب‌سایت آن‌ها را تامین کند؟ در واقع این سرور به‌صورت مجازی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود و هر کدام در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرند.

ازاین‌رو دسترسی کاربران به فضاهای اختصاصی مورد استفاده توسط دیگران کاملا محدود است و افراد نمی‌توانند به بخشی که به کاربر دیگری تعلق دارد وارد شوند. با توجه به این موارد درمی‌یابیم سرورهای مجازی از امنیت بالایی برخوردار هستند.

البته سرور اختصاصی به‌دلیل تخصیص تمام منابع به یک کاربر یا سازمان از امنیت بیشتری برخوردار است اما باز هم سرورهای مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی امنیت بسیار بالایی دارند و بهترین انتخاب برای سایت‌های روبه‌روشد و درحال گسترش هستند.

جمع‌بندی

معایب سرور مجازی بسیار کم‌تر از مزایای آن هستند. به همین دلیل نیز خرید این سرور می‌تواند برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی باشد. از مهم‌ترین مزایای وی‌پی‌اس باید به هزینه مقرون‌به‌صرفه نسبت به سرور  اختصاصی، امنیت بالا، انعطاف‌پذیری، عملکرد مناسب، سفارشی‌سازی، کنترل سرور، دسترسی به روت و امکان نصب سیستم‌عامل اشاره کرد.

معایب VPS نیز شامل مدیریت دشوار نسبت به هاست اشتراکی و آسیب‌پذیری در اثر کانفیگ نادرست است. اگر بتوانید مدیریت آن را به‌درستی انجام دهید امنیت این سرور بسیار بالا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *