VPSچیست: 0 تا 100 سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی

فهرست مطالب این صفحه

سرور مجازی یا همان وی‌پی‌اس یکی از پرکاربردترین انواع سرور است که با قابلیت‌های خود توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران به‌دست بیاورد. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها باید به افزایش سرعت وب‌سایت‌ها اشاره کرد.
به‌طور کلی برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها در بستر اینترنت مانند طراحی سایت و راه‌اندازی کسب‌وکار افراد به مکانی برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیاز دارند. این مکان در واقع همان سرور است که در نمونه‌های مختلف مانند هاست اشتراکی، سرورهای مجازی و سرور اختصاصی وجود دارد.
افرادی که می‌خواهند با پرداخت هزینه‌ای مناسب برای مکان ذخیره‌سازی اطلاعات، سایتی با سرعت بالا نیز داشته باشند باید از سرورهای مجازی استفاده کنند. با ما همراه باشید تا به‌طور کلی با این مبحث آشنا شوید.

سرور چیست؟

سرورها کامیپوترهای قدرتمندی برای ذخیره اطلاعات هستند که آنها را در یک فضای مشخص با عنوان دیتاسنتر نگهداری می‌کنند. تمام داده‌های آپلودشده روی وب‌سایت و همه اطلاعات باید در این کامپیوتر نگهداری شوند.

سرور مجازی چیست؟

زمانی که با استفاده از فناوری‌ مجازی‌سازی، یک سخت‌افزار قدرتمند فیزیکی را به منابعی مجازی تبدیل کنند تا امکان استفاده چندین کاربر از آن فراهم شود به آن سرور مجازی می‌گویند. این کار در واقع همان شبیه‌سازی است و سرور از نظر فیزیکی دچار هیچ‌گونه تغییری نمی‌شود.

سرور مجازی چیست

انواع سرور مجازی بر اساس موقعیت جغرافیایی و سیستم عامل

سرورهای مجازی در مدل‌های مختلف وجود دارند که مهم‌ترین تقسیم‌بندی آنها را می‌توان در سیستم‌عامل و موقعیت جغرافیایی سرور دانست. این موارد به شرح زیر هستند:

  • سیستم‌عامل: برای مدیریت سرورها باید روی آنها سیستم‌عامل نصب کرد. لینوکس از رایج‌ترین سیستم‌عامل‌هایی است که روی سرور مجازی نصب می‌شود و برای سایت‌های طراحی‌شده با زبان php مناسب است.
    سروری با سیستم‌عامل ویندوز نیز برای سایت‌هایی با زبان برنامه‌نویسی تحت مایکروسافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. محیط کاربری آشنای سیستم‌عامل ویندوز، مدیریت این نوع سرور را نیز راحت می‌کند.
  • موقعیت مکانی: سرورها در مکانی به‌نام دیتاسنتر نگهداری می‌شوند. دیتاسنتر در هر کشوری که باشد سرور مجازی نیز متعلق به همانجاست. سرورهای ایرانی، آلمانی، اماراتی و فرانسوی نمونه‌هایی از این دسته‌بندی به‌شمار می‌آیند.
    پیشنهاد می کنیم بخوانید: سرور مجازی ایران چیست؟

تأثیر موقعیت مکانی در انتخاب سرور مجازی

تأثیر موقعیت مکانی در انتخاب سرور مجازی

هر چقدر موقعیت مکانی سرور مجازی به وب‌سایت نزدیک‌تر باشد سرعت انتقال داده‌ها نیز افزایش می‌یابد. اگر کاربران شما داخلی هستند بهتر است سروری داخل ایران انتخاب کنید. همچنین برای سایت‌هایی با فعالیت بین‌المللی انتخاب دیتاسنتری که در یکی از کشورهای نزدیک قرار گرفته باشد گزینه بهتری به‌حساب می‌آید.

کاربردهای سرور مجازی-مزایای سرور مجازی

از مهم‌ترین مزایای VPS باید به سرعت بالا، اختصاصی بودن منابع برای کاربر، امنیت بالای اطلاعات، امکان پیکربندی سرور، هزینه پایین نسبت به سرور اختصاصی، قابلیت ارتقاء سرور و امکان نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز روی آن اشاره کرد.

معایب سرور مجازی

معایب سرور مجازی

نیاز به افزایش دانش فنی برای مدیریت سرور، قیمت بالاتر نسبت به هاست اشتراکی و نیاز به اعمال تنظیم برای افزایش امنیت را می‌توان از معایب VPSها دانست. البته اگر با توجه به نیاز خود این نوع سرور را انتخاب کنید قطعا مزایای VPS خیلی بیشتر از معایب آن خواهد بود.

مفهوم نرم افزار مجازی سازی

نرم‌افزار مجازی‌سازی این قابلیت را به‌وجود می‌آورد تا یک کامپیوتر را به چندین بخش مجزا تقسیم کنیم. با این کار امکان اجرای سیستم‌عامل‌های کاملا مستقل روی این سیستم به‌وجود می‌آید بدون آنکه باعث ایجاد تداخل در دیگر بخش‌ها شود.
مجازی‌سازی در سیستم‌های کامپیوتری کاربردهای مختلفی دارد اما بیشترین استفاده از آن مجازی‌سازی سرور (Server Virtualization) است. از این تکنولوژی برای ایجاد چند سرور مستقل بر روی یک کامپیوتر قدرتمند استفاده می‌شود.

سرور مجازی هاستینگ

زمانی که بستر مناسب برای قرارگیری وب‌سایت کاربران بر روی سرورهای مجازی فراهم شود به آن Hosting VPS یا سرور هاستینگ می‌گویند. پیکربندی اولیه این سرویس‌ها به‌طور کامل انجام شده و با لایسنس کنترل پنل‌هایی مانند سی‌پنل، دایرکت ادمین یا پلسک عرضه می‌شوند. ‌

بررسی کنترل پنل ها برای مدیریت VPS -VPS یا VDS؟ کدام بهتر است؟

VDS به سرورهای اختصاصی مجازی گفته می‌شود که شباهت زیادی به سرورهای مجازی دارند اما برای ساخت آنها از Paravirtualization استفاه می‌کنند.
از رایج‌ترین کنترل پنل‌هایی که برای مدیریت وی‌پی‌اس‌ و وی‌دی‌اس مورد استفاده قرار می‌گیرد باید سی‌پنل، دایرکت ادمین و پلسک اشاره کرد. در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • سی‌پنل: این کنترل‌پنل برای سیستم‌عامل‌های لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ویژگی‌های آن باید به نصب نسخه‌های سفارش از php، mysql و apach، نصب نرم‌افزاری آسان، مدیریت چند کاربر و ایجاد حساب‌های مشترک روی سرور اشاره کرد.
  • دایرکت ادمین: این پنل کاربری شباهت‌های زیادی به Cpanel دارد و مدیریت وب‌سایت و گزینه‌های میزبانی را از طریق رابط گرافیکی آسان و مبتنی بر وب ارائه می‌دهد. این پنل برای سرورهایی با سیستم‌عامل لینوکس قابل استفاده است.
  • کنترل‌پنل پلسک: مدیریت محتوای یک‌پارچه، رابط کاربری ساده، ابزارهای ارتقاء، دسترسی سودآور به برنامه و قابلیت اجرا برای سرورهای لینوکس و ویندوز از ویژگی‌های Plesk به‌شمار می‌آیند.

Vpnیا vps؟ مسئله این است!

وی‌پی‌ان‌ها نوعی تکنولوژی هستند که برای افزایش امنیت اطلاعات می‌توان از آنها استفاده کرد. معمولا امکان تغییر IP آنها نیز وجود دارد. در مقابل VPS یک کامپیوتر همواره آنلاین است که از آی‌پی ثابت استفاده می‌کند.

سرور اختصاصی چیست؟

حال که آشنایی کاملی با سرور مجازی پیدا کردیم بهتر است سرورهای اختصاصی را نیز بشناسیم. زمانی که تمام سرور اعم از سی‌پی‌یو، هارد، حافظه و به‌طور کلی تمام سخت‌افزار این کامپیوتر قدرتمند در اختیار یک سازمان، نهاد یا شخص قرار گیرد به آن سرور اختصاصی گفته می‌شود. افراد می‌توانند تمام بخش‌های این کامپیوتر را از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدیریت کنند.

تفاوت‌های سرورمجازی با سرور اختصاصی

تفاوت‌های سرورمجازی با سرور اختصاصی

در سرورهای اختصاصی تمام منابع به یک شخص یا نهاد واگذار می‌شود. مدیریت این بخش‌ها به‌طور کامل در اختیار یک سازمان است و می‌توانند از منابع به‌طور دلخواه استفاده کند.
در مقابل سرورهای مجازی از منابع موجود به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنند و گاه این موضوع می‌تواند روی عملکرد سایت تاثیر بگذارد. البته با توجه به قیمت بالای سرور اختصاصی، برای سایت‌های روبه‌رشد معمولا نمونه‌های مجازی گزینه بهتری هستند.

آیا با تفاوت های vps و هاست اشتراکی آشنا هستید؟

هاست اشتراکی اولین گزینه‌ای است که افراد در زمان راه‌اندازی کسب‌وکار یا حتی شروع یادگیری طراحی وب از آن استفاده می‌کنند. هاست‌ها معمولا پهنای باند و ظرفیت محدود و مشترکی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و نمی‌توان هیچ‌گونه مدیریتی روی آنها داشت. همچنین عملکرد دیگر کاربران و میزان استفاده آنها از منابع می‌تواند روی سرعت سایت شما نیز تاثیر بگذارد.
زمانی که بازدید سایت افزایش یافت یا نیاز به ارسال ایمیل بدون محدودیت داشتید و حتی در شرایطی که باید نرم‌افزاری خاص نصب کنید دیگر هاست‌های اشتراکی پاسخ‌گو نیستند و باید آنها را تعویض کنید.
گزینه بعدی که پیش روی افراد قرار دارد استفاده از سرور مجازی است که در آن پهنای باند افزایش می‌یابد و همچنین میزان مشخصی از منابع سخت‌افزاری به هر کاربر اخصاص داده می‌شود تا دیگر تداخلی در عملکرد وب‌سایت‌ها به‌وجود نیاید.

سرور ابری چیست؟

این سرورها که در فضای رایانش ابری عرضه می‌شوند و با اصطلاح کلود سرور نیز آنها را معرفی می‌کنند برای میزبانی داده‌ها، برنامه‌ها و سایر اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
Cloud Server زیرساخت ابری دارد و می‌توان آن را نوعی سرور اختصاصی یا عمومی مجازی دانست. محافظت از فایل‌ها و اطلاعات ضروری در این فضای ابری با 3 روش ذخیره‌سازی اشیاء، ذخیره‌سازی بلوکی و ذخیره‌سازی فایل انجام می‌شود.
سرورهای ابری تمام قابلیت سرور فیزیکی را دارند و با امینت بالای خود توانسته‌اند دغدغه کاربران نسبت به از دست رفتن اطلاعات را از بین ببرند. همچنین امکان مدیریت و ذخیره اطلاعات با حجم بالا در این فضای ابری وجود دارد.

VPS ابری چه ویژگی هایی دارد؟

سرورهای ابری دارای ویژگی‌های جذابی هستند که باعث شده انتخاب آنها در بین کاربران به‌شدت محبوب شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های سرورهای مجازی ابری باید به عملکرد مطلوب آنها اشاره کرد.
برای ایجاد سرور ابری از زیرساخت‌هایی استفاده می‌شود که بسیار پیشرفته هستند. ازاین‌رو سرعت بالا آمدن سایت یا آپلود فایل‌ها افزایش می‌یابد. این ویژگی‌ باعث شده تا مدیریت ترافیک نیز بهبود یابد. پس کاربران تجربه خوبی از مراجعه به سایت شما کسب خواهند کرد.

هاست بخریم یا سرور مجازی؟

این انتخاب کاملا به کسب‌وکار و سطح وب‌سایت شما بستگی دارد. اگر بازدید سایت رو به افزایش است و هاست اشتراکی دیگر نمی‌تواند این نیاز‌ها را پاسخ دهد باید به‌فکر تهیه VPS باشید.

هاست بخریم یا سرور مجازی

کارایی سرور مجازی برای بایننس و بورس

یکی از سرورهای مجازی پرطرف‌دار که به کاربران ایرانی کمک می‌کند تحریم‌ها را دور بزنند و بدون ایجاد مشکل در بازار فارکس سرمایه‌گذاری کنند سرور بایننس است.
به‌طور کلی باید گفت کاربران ایرانی برای فعالیت در صرافی بایننس تنها می‌توانند از سرور مجازی بایننس استفاده کنند. در غیر این صورت صرافی حساب کاربر ایرانی را مسدود خواهد کرد.

نحوه اتصال به سرور مجازی چگونه است؟

برای اینکه از کامپیوتر شخصی خود به سرور متصل شوید ابتدا باید روی دکمه ویندوز بزنید تا نوار جست‌وجو برای شما نمایش داده شود. در این نوار باید نام برنامهRemote Desktop Connection را وارد کرد.
با اجرای برنامه ریموت دسکتاپ کانکشن باید آدرس سرور را وارد کرده و سپس روی دکمه Connect کلیک کنید. در مرحله بعد سوالی پرسیده می‌شود که باید باز هم گزینه کانتکت را انتخاب کنید.
در این مرحله که گام پنجم به‌حساب می‌آید باید نام کاربردی و گذرواژه خود را وارد کرد و با کلیلک روی دکمه ok اتصال به سرور انجام خواهد شد.

آیا امکان بکاپ گرفتن از سرویس مجازی وجود دارد؟

در واقع باید گفت بک‌آپ‌ گرفتن از اطلاعات موجود در سرورهای مجازی یک کار ضروری به‌حساب می‌آید که عدم توجه به آن می‌تواند باعث از دست دادن زمان و هزینه زیادی شود.
بک‌آپ‌‌گیری باید در فواصل زمانی منظم انجام شود که معمولا به حجم اطلاعات ذخیره‌شده در سرور بستگی دارد. همچین بهتر است این اطلاعات در چند مکان امن نگهداری شوند تا اگر یک منبع را از دست دادیم باز هم دسترسی به داده‌ها امکان‌پذیر باشد.

تغییر سیستم عامل در سرور مجازی

تغییر سیستم عامل در سرور مجازی

برخی شرکت‌ها یا افراد بنابر دلایل مختلف تصمیم می‌گیرند سیستم خود را تغییر دهند. معمولا ارائه‌دهندگان سرورهای مجازی این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای انجام این کار به شرح زیر است:

  1. ابتدا وارد پنل مدیریت سرور شوید.
  2. روی آیکون Reinstall کلیک کنید.
  3. در صفحه بازشده نام سیستم‌عامل مورد نیاز خود را انتخاب کرده و دوباره روی گزینه Reinstall کلیک کنید.

چند IP بر روی VPS قابلیت ارائه دارد؟

اگر شما از vps استفاده می‌کنید باید بدانید که در کنار داشتن یک آیپی ثابت امکان افزودن چند IP دیگر نیز فراهم شده است. این کار معمولا توسط افرادی انجام می‌شود که می‌خواهند از یک یا چند آی‌پی متغیر برای فعالیت در بازارهای مالی، فریلنسری بین‌المللی یا پرداخت بین‌المللی استفاده کنند.

ارتقا پلن سرور مجازی-چگونه VPS مناسب انتخاب کنیم؟

به‌طور کلی پیش از ارتقاء پلن باید چند عامل مختلف را بررسی کرد که مهم‌ترین آنها نیاز کسب‌و‌کار است. همچنین باید پلن‌های متنوع سرور را بررسی کنید تا بتوان بهترین آنها را انتخاب کرد.
فضای دیسک، محدودیت‌های پهنای باند، پشتیبانی از بکاپ، پشتیبانی از مهاجرت و در کل بررسی مزایا یا محدودیت‌هایی که سرور کنونی شما دارد و سروری که قرار است خریداری کنید به شما در تصمیم برای ارتقاء آن کمک می‌کنند.

دیتاسنتر مناسب برای VPS چیست؟

دیتاسنتر در واقع مکان نگهداری از سرور است که می‌تواند در داخل یا خارج از کشور باشد. برای فعالیت‌های داخلی بهتر است مراکز داده‌ای که در کشور قرار دارند را انتخاب کنید. چراکه سرعت سایت بالا می‌رود.

آیا برای استفاده از vps نیاز به دانش برنامه نویسی داریم؟

با توجه به ساخت کنترل‌پنل‌های کاربردی امروزه مدیریت سرورهای مجازی آسان‌شده است. همچنین درصورت بروز هرگونه مشکل می‌توان از تیم پشتیانی ارائه‌هنده سرور کمک گرفت. پس نیازی به دانش برنامه‌نویسی نیست.

چرا سرور مجازی دیاکو وب را انتخاب کنیم

در این سرورها علاوه‌بر استفاده از بهترین تجهیزات قدرتمند و پرسرعت، شما می‌توانید از پشتیبانی شبانه‌روزی نیز بهره‌مند شوید. همچنین استفاده از هارد NVMe با قابلیت‌های خاصی که دارد و قرار دادن آن در برج میلاد باید موقعیت مکانی عالی از دلایل انتخاب این سرور مجازی به‌شمار می‌آیند.

سرورهای مجازی چگونه کار می کنند

عملکرد ‌VPSها تفاوتی با سرورهای فیزیکی ندارد تنها منابع آن به‌صورت مجازی تقسیم‌ شده‌اند تا روی هر بخش امکان نصب سیستم‌عامل و دیگر برنامه‌ها فراهم شود تا هیچ‌گونه تداخلی به‌وجود نیاید.

جمع‌بندی

سرور مجازی یک کامپیوتر قدرتمند است که با استفاده از فناوری مجازی‌سازی به چند بخش تقسیم می‌شود. با این کار امکان نصب سیستم‌عامل‌های مختلف یا برنامه‌های متنوع و تخصیص هر بخش به یک کاربر بدون بروز تداخل به‌وجود می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *