تفاوت vpn و vps چیست؟

تفاوت vpn و vps چیست

تفاوت vpn و vps یکی از سوالاتی است که معمولا ذهن کاربران را به خود درگیر می‌کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت‌های ریز و درشت این 2 مفهوم بپردازیم.

از طرف دیگر قرار است تا شما را با ویژگی‌های vpn و vps آشنا کرده و به این سوال مهم پاسخ دهیم که سرورهای مجازی چگونه کار می‌کنند و دارای چه مزیت‌هایی هستند؟

پس درصورتی‌که در دسته افراد علاقه‌مند به دنیای سرور مجازی قرار دارید و دوست دارید که تحولات گسترده‌ای در کسب‌وکارتان ایجاد کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

VPS یا Virtual Private Server چیست؟

رای بررسی تفاوت vpn و vps ابتدا باید وی‌پی‌اس را معرفی کنیم. ازاین‌رو باید گفت که سرور مجازی اولین بار با هدف پیاده‌سازی قابلیت‌های سرور فیزیکی در سیستم میزبان ایجاد شد.

این تکنولوژی با بهره‌گیری از یک نرم‌افزار مجازی‌ساز، قادر است امکان استفاده از تمام منابع سرورهای واقعی و فیزیکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

در واقع، زمانی که یک سرور به‌صورت مجازی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، امکان دسترسی به همه داده‌ها، به‌صورت کاملا امن با نرخ بالاتر به‌وجود می‌آید. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که بودن آن، تاثیر مستقیمی روی حفظ منابع IT سازمان خواهد گذاشت.

البته باید اضافه کنیم که از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی یا vps، می‌توان به پیکربندی منابع یک سرور میان چند سیستم به‌صورت مجازی اشاره کرد.

معرفی مزیت‌های vps و تاثیرگذاری‌های آن در فضای اینترنت

با توجه به اینکه بررسی مزیت‌های هر تکنولوژی، نقش مهمی در شناخت بیشتر آن ایفا می‌کند، تصمیم داریم تا قبل از پرداختن به تفاوت vpn و vps، توضیحاتی را در مورد ویژگی‌های مثبت سرور مجازی در اختیارتان بگذاریم:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: هنگامی که برای کسب‌وکار خود، خرید سرور مجازی را انتخاب می‌کنید، دیگر مجبور به صرف هزینه‌های هنگفت برای دریافت یک سرور اختصاصی نخواهید بود. به بیانی دیگر، شما از یک بخش سرور فیزیکی بهره‌مند می‌شوید و از تمام منابع آن، به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنید.
  • قدرت تفکیک: سرور مجازی قدرت تفکیک و سفارشی‌سازی تمام فعالیت‌ها و منابع را دارد. به‌طوری که هیچ سروری قادر به تاثیرگذاری روی سرور دیگری نیست. از طرف دیگر، میزبانی vps قابل ارتقا یا کاهش است. یعنی کسب‌وکارها می‌توانند در ابتدای کار با یک سرور ساده و کوچک شروع کنند و در طول زمان، منابع‌شان را افزایش دهند.
  • عملکرد قوی: سرور مجازی به گونه‌ای کار می‌کند که کیفیت عملکردش چیزی مابین سرور اختصاصی و سرور اشتراکی است. به همین دلیل کسب‌وکارهایی که در شروع کار هستند و وب‌سایت‌های کوچک یا متوسطی محسوب می‌شوند، می‌توانند به‌طور کامل از نوع کارکرد vps بهره‌مند شده و نتایج فوق‌العاده‌ای دریافت کنند.
  • امنیت بالا: با در نظرگرفتن اینکه سرورهای مجازی به چند قسمت مجزا تقسیم می‌شوند و سیستم‌عامل و منابع آنها تفکیک شده، امکان نفوذ به آنها کار دشواری محسوب می‌شود. به‌طوری که این سرورها نسبت به سرورهای اشتراکی، امنیت بیشتری در برابر کدهای مخرب و بدافزارها دارند.
  • سفارشی‌سازی: یکی دیگر از مزیت‌هایی که قبل از صحبت درباره تفاوت vpn و vps باید به آن بپردازیم، سفارشی‌سازی سرورهای مجازی است. در واقع این سرورها این امکان را برای صاحبین مشاغل فراهم می‌کنند که با توجه به نیاز خود، منابع را سفارشی‌سازی کرده و خریداری کنند.
  • دسترسی روت: دسترسی به ریشه سرور یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در سرورهای اشتراکی دیده می‌شود. دقت داشته باشید، زمانی که کاربران توانایی دسترسی به روت را دارند، می‌توانند اسکریپت‌ها و نرم‌افزارهای سفارشی مورد نظر خود را، روی سرور نصب کنند. همچنین دسترسی به روت، امکان شروع، توقف و راه‌اندازی مجدد روی تمام پروسه‌های سرور را فراهم می‌کند.

سرور مجازی vps چه معایبی دارد؟

سرور مجازی vps چه معایبی دارد؟

معمولا در بحث خرید سرور مجازی به معایب این تکنولوژی نیز پرداخته می‌شود. زیرا کاربر حق دارد بداند که محصول مورد نظرش چه امکاناتی را در اختیارش قرار می‌دهد و در مقابل، چه مشکلات و محدودهایی را برایش به‌وجود می‌آورد:

  • تعمیر و نگهداری: زمانی که بیزینس‌ها اقدام به خرید سرور مجازی می‌کنند، واقعیت این است که هر وب‌سایت به سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای خاص خود مجهز است. به همین علت شرایطی مثل حفظ سیستم‌عامل و تضمین حداکثر زمان آپدیت، برای میزبان وب دشوار خواهد شد.
  • پیکربندی سخت و مدیریت دشوار: مراحل پیاده‌سازی و پیکربندی سرور مجازی، نیاز به تنظیم یک سری نرم‌افزار دارد که فقط به‌صورت دستی امکان دسترسی به آنها موجود است. ازاین‌رو کسانی که در ابتدای راه هستند، امکان دارد که دچار اشتباه‌های زیادی شده و استرس زیادی را تجربه کنند. همچنین باید اضافه کنیم که مدیریت vps، هنگامی که ترافیک افزایش پیدا می‌کند، به‌شدت دشوار خواهد شد.

VPN یا Virtual private network چیست؟

برای پرداختن به تفاوت vpn و vps، اکنون نوبت به تعریف VPN و ویژگی‌های آن می‌رسد. دقت داشته باشید که وی‌پی‌ان تکنولوژی است که باعث پوشاندن آدرس آی‌پی می‌شود.

به بیانی دیگر، این کانکشن، اولین بار با هدف حفظ حریم خصوصی ایجاد شد و به‌کار گیری آن، باعث می‌شود که اتصال کاربر در سطح اینترنت، به‌صورت کاملا ناشناخته باقی بماند.

ذکر این نکته ضرورت دارد که در گذشته، کابران با اتصال به شبکه Wi-Fi امنیت زیادی نداشتند و هکرها قادر بودند تا به‌راحتی به همه اطلاعات آنها دسترسی پیدا کنند.

ازاین‌رو VPN یا Virtual private network به‌وجود آمد تا تاریخچه مرورگر، آدرس IP، لوکیشن، دستگاه‌های endpoint و تمام فعالیت‌های صورت‌گرفته در فضای وب در امان بمانند.

استفاده از وی‌پی‌ان چه مزیت‌هایی به‌دنبال دارد؟

در بحث تفاوت vpn و vps، بهتر است از پرداختن به مزیت‌های VPN غفلت نکنیم. چراکه هر چه اطلاعات دریافتی شما از این تکنولوژی‌ها بیشتر باشد، خواه‌ناخواه با سرعت بیشتری متوجه وجه تمایزهای این 2 خواهید شد:

  • استفاده از VPN نقش مهمی در فرار از تحریم‌ها ایفا می‌کند.
  • به‌کمک وی‌پی‌ان می‌توان محدودیت‌های اینترنت داخلی را شکست.
  • VPN می‌تواند موقعیت مکانی کاربران را تغییر دهد.
  • از طریق این تکنولوژی، اطلاعات شما به‌صورت رمزنگاری‌شده منتقل می‌شوند و همین موضوع موجب افزایش امنیت‌تان خواهد شد.
  • خرید وی‌پی‌ان می‌تواند یک آدرس آی‌پی ثابت از کشور دلخواه‌تان، در اختیار شما بگذارد.

چه معایبی در استفاده از VPN وجود دارد؟

چه معایبی در استفاده از VPN وجود دارد؟

کسانی که برای بهره‌مندی از مزیت‌ها وی‌پی‌ان، اقدام به استفاده مداوم از این تکنولوژی می‌کنند، با معایبی که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم، مواجه خواهند شد:

  • بهره‌مندی از مزیت‌های وی‌پی‌ان، باعث کاهش سرعت دسترسی می‌شود.
  • برخی از نمونه‌های این تکنولوژی، موجب کاهش عمر باتری موبایل خواهند شد.
  • استفاده مداوم از VPN می‌تواند باعث تحمیل‌شدن هزینه‌های هنگفت شود.
  • یک نشانه بارز از تفاوت vpn و vps این است که در طول استفاده از وی‌پی‌ان، تمام اطلاعات شما در سرور آن ثبت می‌شود، پس در صورت بروز هر مشکلی، داده‌های شخصی شما به‌خطر خواهند افتاد. در حالی که در وی‌پی‌اس، این گونه نیست.

همه چیز درباره تفاوت vpn و vps

حال که شما را با تعریف VPN و VPS آشنا کردیم و به بررسی مزایا و معایب هر کدام پرداختیم، اکنون نوبت به تشریح تفاوت‌های این 2 سرویس و تکنولوژی کاربردی در سطح اینترنت می‌رسد.
در واقع باید گفت که وی‌پی‌اس، امکاناتی مثل میزبانی از یک یا چند وب‌سایت را در اختیار مدیران سرور قرار می‌دهد تا با نصب نرم‌افزارهای مورد نظرشان و انتخاب سیستم‌عامل‌های ویندوزی یا لینوکسی، امکان دسترسی کامل را به‌همراه داشتن یک آی‌پی ثابت در داخل یا خارج از کشور فراهم می‌کند.
به همین دلیل فرقی نمی‌کند که قصد خرید سرور مجازی هلند را دارید یا به‌دنبال یک کشور دیگر هستید، چیزی که اهمیت دارد این است که تکنولوژی VPS هیچ ارتباطی به تغییر لوکیشن یا آدرس IP نخواهد داشت.

از طرف دیگر در بحث بررسی تفاوت vpn و vps، نوبت به تحلیل عملکرد وی‌پی‌ان می‌رسد. توجه داشته باشید که این تکنولوژی با نصب یک نرم‌افزار روی کامپیوتر یا موبایل شروع به کار می‌کند.

همچنین باید اضافه کنیم که در خلاصه‌ترین حالت ممکن، می‌توان عملکرد وی‌پی‌ان را به وب‌گردی در یک بستر امن تعریف کرد. به این ترتیب کاربران اطمینان دارند که اطلاعات آنها به‌صورت رمزنگاری‌شده مبادله می‌شود و قرار نیست که در آینده، با مشکلاتی نظیر فاش‌شدن اطلاعات خود دست‌وپنجه نرم کنند.

علاوه‌بر این، وی‌پی‌ان می‌تواند لوکیشن کاربر را پنهان کرده و بنا به درخواست او، یک منطقه جغرافیایی ثابت در داخل یا خارج از کشور برایش تعریف کند.

برای خرید VPS از کدام میزبانی‌ها اقدام کنیم؟

برای خرید VPS از کدام میزبانی‌ها اقدام کنیم؟

با توجه به اینکه صحبت درباره تفاوت vpn و vps به پایان رسید، اکنون وقت آن است که چند نمونه از بهترین سرورهای فروش VPS را در دنیا به شما معرفی کنیم و بعد از آن به بررسی یک میزبانی موفق در ایران بپردازیم.

به این ترتیب اگر قصد خرید وی‌پی‌اس را برای کسب‌وکار خود داشته باشید، بهتر است به اطلاعاتی که در ادامه آورده‌ایم توجه کنید.

سرورهای اروپا شامل چه کشورهایی می‌شود؟

لیست کشورهایی که در سرورهای اروپا دیده می‌شود، شامل انگلیس، آلمان، فرانسه، فنلاند و هلند است. دقت کنید که این سرورها دارای دیتاسنتر معتبر با کیفیت بالا و IP ثابت با پینگ مناسب به ایران و اروپا، به‌همراه آپتایم بسیار بالا شبکه هستند.

شایان ذکر است که هر یک از سرورهای گفته‌شده، دارای پلن‌های مخصوص به‌خود هستند که برای هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی تعریف شده تا بتوانند پاسخ مناسبی به نیاز کاربران بدهند.

در سرور آسیا، نام چه کشورهایی دیده می‌شود؟

اگر قصد خرید سرور مجازی از کشور ایران، ترکیه، امارات، سنگاپور و استرالیا را دارید، می‌توانید از طریق یکی از مناطق گفته‌شده اقدام کنید.
قابل ذکر است که هر یک از این سرورها از بالاترین نقطه و بهترین کیفیت امکانات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای مثال با خرید سرور مجازی ایران، امکان استفاده از دیتاسنتر معتبر از برج میلاد برای شما فراهم خواهد شد.
البته توجه داشته باشید، مشابه آنچه در رابطه با سرورهای اروپا گفتیم، هر یک از سرورهای موجود در آسیا نیز دارای سرویس‌های متفاوتی هستند که طیف وسیعی از انتخاب را پیش روی کاربران دنیای مجازی قرار خواهند داد.

آیا سروهای آمریکا، مزیت خاصی نسبت به انواع دیگر دارند؟

یکی از سوالاتی که معمولا بعد از تفاوت vpn و vps از ما پرسیده می‌شود، این است که آیا سرورهای آمریکا، برتری خاصی نسبت به سایرین دارند یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سرور مجازی آمریکا، دارای یک ویژگی برجسته بوده که آن تحویل خودکار آن است.

به همین دلیل با توجه به اینکه کاربران از طریق آن هیچ اتلاف زمانی را تجربه نمی‌کنند، می‌توان گفت که این موضوع یک برتری و مزیت نسبت به سایر سرورهایی که معرفی کردیم، محسوب می‌شود.

با این حال بهتر است بدانید که هر کدام از سروهای اروپا، آسیا و آمریکا می‌توانند به انتظارهایی که از یک سرور مجازی دارید، پاسخ دهند. پس این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام یک برای کسب‌وکارتان مناسب‌تر هستند؟

دیاکو وب؛ مرجع خرید VPS از کشورهای خارجی

دیاکو وب مجموعه‌ای است که از سال 2013 فعالیت خود را آغاز کرده و می‌توان گفت که به‌اندازه یک دهه، در حال ارائه سرویس‌های مختلف در سطح وب است.

این شرکت از بهترین ابزارهای روز مجازی‌سازی و میزبانی وب خدمات میزبانی ابری بهره می‌برد و فعالیت خود را در چارچوب قوانین اینترنت با نماد الکترونیک انجام می‌دهد.

به همین دلیل اگر قصد خرید وی‌پی‌اس از کشورهای گفته‌شده را دارید و به‌دنبال سرورهای ترید، اروپا، آسیا و آمریکا هستید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مجموعه دیاکو وب، به تمام سرویس‌های گفته‌شده دسترسی پیدا کنید.

البته شایان ذکر است که دیاکو وب، امکان پشتیبانی سریع و مشاوره آنلاین را در اختیار کاربرانش قرار داده است. پس پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید، نسبت به استفاده از این سرویس نیز، اقداماتی انجام دهید.

جمع‌بندی
برای کاربرانی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و روزبه‌روز قصد پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خود را دارند، فهمیدن تفاوت vpn و vps سوالی است که دیر یا زود با آن مواجه می‌شوند.

به همین دلیل در این مقاله شما را با تفاوت‌های بین وی‌پی‌ان و وی‌پی‌اس آشنا کردیم و با شرح مزیت‌ها و معایب هر کدام، درک عمیقی از عملکرد این 2 تکنولوژی در ذهن شما گنجاندیم.

با این حال در سریع‌ترین و خلاصه‌ترین حالت ممکن، برای تشریح تفاوت‌های بین VPN و VPS باید به این نکته اشاره کنیم که وی‌پی‌اس یک سرویس است که امکان استفاده از سرور مجازی را فراهم می‌کند.

این در حالی است که وی‌پی‌ان با هدف ایجاد امنیت در بستر دیجیتال تولید شده و کسانی که با استفاده از آن در وب فعالیت می‌کنند، می‌توانند نسبت به‌کمک آن در رابطه با کد گذاری‌شدن اطلاعات‌شان اطمینان حاصل کنند.

کسانی که قصد خرید وی‌پی‌اس را از بهترین میزبانی دارند، می‌توانند از طریق سایت دیاکو وب که امکان دسترسی به VPS از کشورهای خارجی را فراهم کرده، اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *