vps‌ چیست و چه کاربردی دارد؟

vps‌ چیست

قابلیت‌ها و کاربردهای سرور مجازی باعث شده بسیاری از افراد به‌جای هاست‌های اشتراکی و سرورهای اختصاصی، استفاده از این تکنولوژی پیشرفته را انتخاب کنند. با این کار سرعت وب‌سایت نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد.
زمانی که شما به‌فکر طراحی یک سایت هستید اولین گام پیش از هر اقدامی، انتخاب سرور است. در این مرحله گزینه‌های مختلفی روبه‌روی شما قرار می‌گیرد و سرورهای مجازی نیز یکی از این موارد به‌شمار می‌آیند.
برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید باید اطلاعات کاملی در رابطه‌ با این نوع سرور و قابلیت‌هایی که دارد کسب کنید. به همین دلیل نیز در این مقاله می‌خواهیم به‌بررسی کامل سرورهای مجازی و کاربرد آنها بپردازیم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

Vpsچیست؟

VPS (virtual private server) نوعی سرور است که عملکرد آن شبیه سرورهای اختصاصی بوده اما فناوری که در آن مورد استفاده قرار گرفته باعث شده هزینه‌ کمتری نسبت به نمونه‌های اختصاصی داشته باشد.
وی‌پی‌اس را می‌توان نوعی سرور مجازی دانست که پیاده‌سازی آن با استفاده از یک ساختار فیزیکی انجام می‌شود. البته تقسیم‌بندی این سرور به قسمت‌های مشخص و اختصاصی باید از طریق فناوری مجازی، انجام شود.
وی‌پی‌اس سرعت بسیار بالایی دارد و در نمونه‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس و میکروتیک در اختیار افراد قرار می‌گیرد. بیشترین دلیل استفاده از وی‌پی‌اس مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن آن نسبت به سرورهای اختصاصی است.

کاربرد vps

سرور مجازی چیست؟

در این سرور که با نام وی‌پی‌اس نیز شناخته می‌شود از یک تکنولوژی مجازی استفاده شده تا بتوانند آن را به بخش‌های اختصاصی تقسیم کنند. با کمک این فناوری می‌توان از تمام ماهیت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری موجود، نسخه‌ای مجازی ایجاد کرد.
به‌طور کلی برای هر سرور باید سخت‌افزارهای مستقل و متنوعی مورد استفاده قرار داد اما زمانی که بخواهیم از تکنولوژی مجازی و شبیه‌سازی استفاده کنیم، باید یک سخت‌افزار قدرتمند از طریق نرم‌افزار به چند سرور تبدیل شود.
با این کار شما می‌تواند از طریق یک سرور اختصاصی یا یک سخت‌افزار قدرتمند چندین سرور مجازی بسازید که هر کدام دارای سی‌پی‌یو، رم و سیستم عامل جداگانه هستند. همچنین دیتاهای ذخیره‌شده روی آنها کاملا با یک‌دیگر متفاوت خواهد بود.

کاربردهای vps

سرورهای مجازی بسیار پرکاربرد هستند و می‌توانند نیاز کاربران مختلف را برطرف سازند. به همین دلیل نیز در سال‌های اخیر اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند. در ادامه به شرح برخی از کاربردهای آن می‌پردازیم:

قابل استفاده برای وب‌سایت‌هایی با تعداد بازدید بالا

از این وب‌سایت‌ها می‌توان به فروشگاه‌های آنلاین اشاره کرد. با توجه به ترافیک بالای این نوع فروشگاه‌ها نمی‌توان از سرورهای اشتراکی برای آنها استفاده کرد. همچنین استفاده از سرور اخصاصی نیز ممکن است مقرون‌به‌صرفه نباشد پس تنها گزینه باقی‌مانده و بسیار کاربردی VPS است.
آموزشگاه‌های مجازی نیز دیگر وب‌سایت‌هایی هستند که هاست اشتراکی برای آنها مناسب نیست. به‌خصوص اگر تعداد کاربران آنها زیاد باشد. در این شرایط سرور‌های مجازی بهترین گزینه به‌حساب می‌آیند.

ارسال ایمیل بدون محدودیت

با توجه به محدود بودن ارسال ایمیل در هاست‌های اشتراکی، اگر نیاز به ارسال ایمیل به تعداد بالا در یک روز یا در طول هفته داشتید، باید از سرورهای مجازی استفاده کنید. همچنین باید گفت امکان نصب نرم‌افزار پست الکترونیکی نیز در VPS وجود دارد.
اپلیکیشن‌ سرور
ازآنجایی‌که امکان مدیریت هاست اشتراکی وجود ندارد نمی‌توان اپلیکیشن به‌خصوصی نیز روی آن نصب کرد. برای رفع این مشکل و نصب اپلیکیشن مورد نیاز و استفاده از کابردهای آن، می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید.

توسعه نرم‌فزار

برای طراحی و توسعه نرم‌افزاری خاص نمی‌توان از سرورهای اشتراکی با قابلیت‌ها و سرعت محدودی که دارند استفاده کرد. در این زمان سرورهای مجازی می‌توانند بهترین گزینه برای برنامه‌‌نویس‌ها باشند.

فعالیت‌های مدیریتی و نظارتی

با توجه به امکان مدیریت از راه‌ دور توسط سرورهای مجازی باید گفت صاحبان یک کسب‌وکار که نمی‌توانند نظارت مستقیمی بر شرکت یا کارخانه خود داشته باشند می‌توانند از این نوع سرور استفاده کنند.

انواع vpsبر اساس سیستم عامل و موقعیت جغرافیایی

سرورهای مجازی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که در ادامه می‌خواهیم آنها را بر اساس سیستم‌عامل و موقعیت جغرافیایی بررسی کنیم. آگاهی از این موارد به شما در داشتن انتخابی بهتر کمک می‌کنند.

انواع vps

انواع VPS بر اساس سیستم‌عامل

برای مدیریت‌ سرورها باید از سیستم‌‌عامل‌های مختلف استفاده کرد. سرورهای مجازی نیز از قاعده مستثنی نیستند. در ادامه با ویژگی‌های هر کدام آشنا می‌شویم.

سرور مجازی لینوکس

زمانی که سیستم‌عامل لینوکس روی یک VPS نصب شود به آن لینوکسی می‌گویند. این نوع سرورهای مجازی برای سایت‌هایی مناسب هستند که با زبان PHP نوشته شده باشند. متن باز بودن لینوکس باعث مدیریت بهتر و امکان نصب برنامه‌های مختلف روی سرور می‌شود.

سرور مجازی ویندوز

سایت‌هایی که با زبان برنامه‌نویسی تحت مایکروسافت مانند ASP.NET طراحی شده باشد باید از سرورهای مجازی ویندوزی استفاده کنند. مدیریت این نوع سرور نیز با استفاده از یکی سیستم‌عامل‌های تحت وب مانند RDP امکان‌پذیر است.
با توجه به اینکه بسیاری از کاربران کار با سیستم‌عامل ویندوز را بلدند با محیط کاربری آشنایی روبه‌رو خواهند شد و به همین دلیل نیز باید گفت دیگر وقت آنها برای کار با خط فرمان گرفته نمی‌شود.

سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک شرکتی است که در لتونی واقع شده و در تولید تجهیزات مخابراتی فعالیت دارد. البته سیستم‌عامل مشهورRotuterOS که بر مبنای لینوس ساخته شده دلیل اصلی شهرت این کمپانی است.
این سیستم‌عامل به‌راحتی روی کامپیوترهای خانگی و سرورها نصب می‌شود و سرور مجهز به میکروتیک معمولا نقش روتر دارد. ازاین‌رو برای مواردی مانند مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرورهای مجازی بر اساس موقعیت جغرافیایی

محل قرارگیری دیتاسنترها مشخص‌کننده موقعیت جغرافیایی آنها است. برای مثال؛ دیتاسنتر سرور مجازی امارات در کشور امارات قرار دارد و سرور آن نیز معمولا دارای سرعت بسیار زیاد است.
انتخاب موقعیت مکانی سرورهای مجازی به نوع وب‌سایت شما بستگی دارد. اگر مخاطبان شما تنها در داخل کشور هستند به‌دلیل پینگ‌تایم پایین سرورهای ایرانی، انتخاب آنها می‌تواند بهترین گزینه باشد.
به‌طور کلی پینگ‌تایم تاثیر بسیاری در سرعت سرور و سایت شما می‌گذارد. پس برای کسب‌کارهایی که کاربرانی در خارج از کشور دارند انتخاب دیتاسنتر در کشورهای نزدیک مانند امارات توصیه می‌شود.

سرورهای مجازی چگونه کار می کنند؟

عملکرد این ماشین‌های مجازی را می‌توان شبیه سرور فیزیکی دانست. البته به‌دلیل استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی، منابع آن از سرور فیزیکی کاملا جدا شده و می‌توانند به‌راحتی و بدون تاثیر بر میزبان اجرا شوند.
مجازی‌سازی یک سرور باعث افزایش بهره‌وری و کاربردهای آن خواهد شد. امنیت بالا و دسترسی با سرعت زیاد به دیتاها ازجمله‌ ویژگی‌های مهم این سرورها به‌شمار می‌آیند.

vps چگونه کار می کند

مزایای سرور مجازی

سرورهای مجازی می‌توانند برای یک کاربر بهترین انتخاب باشند اما برای کاربر دیگر تنها باعث افزایش هزینه‌ها شوند. به همین دلیل برای برخورداری از مزایای این نوع سرور ابتدا باید نیازهای خود را به‌طور کامل بررسی کنید. در ادامه با برخی از مزیت‌های مهم آن آشنا می‌شویم.

  • سرورهای مجازی از سرعت بالایی برخوردار هستند و کاربر می‌تواند اعتماد بیشتری نسبت به آنها داشته باشد.
  • اختصاص دادن یک فضای به‌خصوص به ‌کاربر و عدم تاثیر فعالیت دیگر مشترکین روی سایت‌های موجود در سرور
  • قابلیت پیکربندی سرور‌های مجازی وجود دارد. به این دسترسی root گفته می‌شود.
  • عدم دسترسی کاربران دیگر به پایگاه داده شما و این به معنی امنیت بالای اطلاعات است.
  • با توجه به قابلیت ارتقاء سرور مجازی امکان توسعه سایت وجود دارد. با این ویژگی شما دیگر در گسترش سایت خود محدود نخواهید بود.
  • هزینه vps به‌خصوص نسبت به سرورهای اختصاصی بسیار مناسب است و خدمات باکیفیتی را در ازای پرداخت مبلغی مناسب دریافت خواهید کرد.
  • امکان افزایش میزان RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی در این سرور وجود دارد و می‌توانید هر زمان که خواستید با توجه به نیاز خود آنها را افزایش دهید.
  • امکان نصب یا ویرایش نرم‌افزارهای مختلف بر روی سرورهای مجازی وجود دارد.


معایب سرور مجازی

به‌طور کلی باید گفت مزایای این نوع سرور بسیار بیشتر از معایب آن است اما به‌شرط اینکه ابتدا به‌طور کامل وب‌سایت خود و نیازهایی که دارید را بررسی کنید. از معایب وی‌پی‌اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت این نوع سرور نسبت به هاست اشتراکی بیشتر است.
  • کاربران برای مدیریت سرورهای مجازی باید دانش فنی خود را افزایش دهند.
  • افزایش امنیت سرورهای مجازی زمانی امکان‌پذیر است که بتوانید تنظیمات مختلف و لازم را روی آن اعمال کنید.
تفاوت vps و سرور اختصاصی

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی

سرورها نوعی کامپیوتر بزرگ و قدرتمند به‌حساب می‌آیند که باید همواره به اینترنت و برق متصل باشند تا نیاز کاربران را برطرف کنند. وظیفه اصلی سرور، ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های یک سایت است.
با توجه به نیاز کاربران و سایت‌هایی که در طول شبانه‌روز میزان بازدید مختلفی دارند، سرورهای متفاوتی نیز به‌وجود آمده که از آنها می‌توان به سرور اختصاصی و مجازی اشاره کرد. بررسی تفاوت آنها می‌تواند به شما در داشتن انتخابی مناسب کمک کند.
سرورهای اختصاصی معمولا سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارند و دلیل این موضوع نیز عدم به‌اشتراک‌گذاری منابع مهم مانند حافظه اصلی، پردازنده و فضای ذخیره‌سازی است. در مقابل سرورهای مجازی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و در صورت بروز مشکل می‌توانند به بخش دیگری منتقل شوند.
امکان‌ تقسیم‌کردن یک سرور اختصاصی به چند ماشین مجازی برای استفاده‌های مختلف وجود دارد. این بخش‌ها هر کدام می‌توانند عملکرد متفاوت داشته باشند. اما سرور مجازی تنها به همان صورت قابل استفاده است.
سرورهای اختصاصی به‌صورت کامل در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرند و ازاین‌رو نیازی به تقسیم‌بندی پهنای باند نیست. همچنین عدم استفاده کاربراین دیگر از این سرورها امنیت آنها را افزایش می‌دهد.
در سرورهای اختصاصی امکان نصب هرگونه سیستم‌عامل و نرم‌افزار وجود دارد اما برای نمونه‌های مجازی این موضوع به تصویرهایی که برای سرور میزبان قرار داده شده وابسته است.
در کنار تمام این موارد سرورهای مجازی با توجه به امنیت، کارایی و سرعتی که دارند از قیمت کاملا مناسبی برخوردار هستند و مهم‌ترین دلیل انتخاب آنها به‌جای سرور اختصاصی می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن آنها باشد.

استفاده از vpsبرای چه کسانی مفید است؟

بسیاری از افراد زمانی که می‌خواهد کسب‌وکار اینترنتی جدیدی راه‌اندازی کنند استفاده از هاست‌های اشتراکی را بیش از سایر سرورها می‌پسندند. دلیل این موضوع نیز کاهش هزینه‌ها و عدم نیاز به سرعت یا فضای ذخیره‌سازی زیاد است.
به‌طور کلی سایت شما در هر زمینه‌ای که فعال باشد اگر به‌دلیل افزایش بازدید با افت سرعت مواجه شد نیاز به استفاده از سرورهای مجازی پیدا می‌کنید. همچنین کسب‌وکارهایی که امنیت در آنها حرف اول را می‌زند به‌جای هاست اشتراکی باید از سرور مجازی استفاده کنند.

از کجا vps‌بخریم

از کجا سرور مجازی تهیه کنیم؟

انتخاب مجموعه‌ای که از طریق آن سرور مورد نیاز خود را تهیه کنید همواره می‌تواند به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شود. با توجه به قیمت بالاتر این نوع سرور نسبت به هاست اشتراکی، معمولا کاربران به‌دنبال پرسرعت‌ و ایمن‌ترین آن هستند.
امروزه شرکت‌های مختلفی به عرضه انواع سرور اختصاصی و مجازی مشغول هستند و از‌این‌رو انتخاب در بین آنها کمی مشکل است. شما باید در انتخاب vps دقت بسیار زیادی داشته باشید تا این سرور بتواند نیازهایتان را به‌طور کامل برطرف کند.
سرورهای مجازی باید محیط کاربری ساده‌ای داشته باشند تا همه کاربران بتوانند به‌راحتی تنظمیات مختلف را اعمال و سرور را مدیریت کنند. امکان ارتقای سرور نیز دیگر مورد مهم در این انتخاب به‌حساب می‌آید.
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود خرید سرور مجازی از مجموعه‌ای است که سرورهای آن از امنیت بالایی برخوردار باشند. عدم دسترسی دیگر کاربران به داده‌های شما و امنیت، مهم‌ترین موضوعی است که در حفظ و گسترش یک کسب‌وکار اهمیت دارد.
مورد دیگر ارائه پشتیبانی 24 ساعته توسط مجموعه‌ای است که سرور مورد نظر خود را از آنجا تهیه می‌کنید. با توجه به اینکه هر زمان امکان بروز اختلال در سرور وجود دارد، شرکت باید به‌صورت همیشگی پشتیبانی لازم را به‌ کاربران ارائه دهد. با این تفاسیر باید گفت مجموعه دیاکو وب می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

از کجا vps خوب بخریم

چطور یک vps مناسب بخریم؟

سرورهای مجازی می‌توانند از کیفیت‌ و سرعت‌های مختلفی برخوردار باشند. به همین دلیل نیز پیش خرید vps لازم است نسبت به سخت‌افزار آن مطمئن باشید. همچنین اطلاع از چند نکته مهم که در ادامه بیان می‌کنیم به شما در داشتن انتخابی مناسب کمک می‌کند.

  • سخت‌افزارهای سرور کیفیت بالایی داشته باشند
  • سرعت اینترنت در داخل سرور بالا باشد.
  • در انتخاب سیستم‌عامل دقت کنید. این مورد به زبان برنامه‌نویسی سایت شما بستگی دارد.
  • موقعیت مکانی سرور در داخل یا نزدیک کشور شما باشد.
  • کنترل‌پنل طراحی ساده‌ای داشته باشد.

جمع‌بندی
سرور مجازی یا وی‌پی‌اس با امنیت و سرعت بالایی که دارد به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل شده است. کسب‌وکارهایی که تعداد بازدیدکننده زیادی دارند نمی‌توانند از هاست‌های اشتراکی استفاده کنند. در این شرایط سرورهای مجازی بهترین انتخاب هستند.
این نوع سرور قیمت پایین‌تری نسبت به سرور اختصاصی دارد و با ویژگی‌هایی مانند امنیت بالا، سرعت، پهنای باند، قابلیت اعمال تنظیمات و نصب نرم‌افزار روی آن به یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه‌های برای گسترش یک کسب‌وکار تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *