تفاوت VPS و VDS

تفاوت VPS و VDS

vps-vds موضوع امروز مقاله ما است. در این مقاله قصد داریم به ماهیت و ویژگی‌های این 2 سرور میزبانی بپردازیم و در آخر بگوییم که هر کدام از آن‌ها برای چه هدفی مناسب‌تر است. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

VPS چیست؟

با مفهوم سرور مجازی یا همان VPS تا حدودی آشنا هستیم. اما برای یادآوری بار دیگر آن را برای شما ذکر خواهیم کرد.
Virtual Private Server یا همان سرور مجازی خصوصی نوعی سرور میزبانی است که با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی یک سرور اصلی و فیزیکی را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند که هر کدام می‌توانند به‌صورت جداگانه میزبانی اختصاصی داشته باشند.
در واقع ویژگی اصلی این سرور همان تکنولوژی مجازی‌سازی است که به کاربران مختلف اجازه می‌دهد از یک سرور به‌صورت اختصاصی استفاده کنند.
در این سرویس شما به سرور دسترسی روت دارید و عملکرد دیگر کاربران تاثیر کمی بر فعالیت شما می‌گذارد. امکان ارتقا منابع سرور نیز بسته به شرکتی که از آن خدمات دریافت کرده‌اید وجود دارد.

VDS چیست؟

برای مقایسه vps-vds باید وی‌دی‌اس را نیز تعریف کنیم. این مفهوم نسبت به وی‌پی‌اس شاید برای شما جدیدتر باشد. وی‌دی‌اس (VDS) مخفف عبارت Virtual Dedicated Server است و معنی آن به‌صورت لغوی با هم همان سرور مجازی اختصاصی است.
این شباهت در ترجمه نباید باعث شود که شما 2 سرویس را یکی بدانید. آن‌ها تفاوت‌های کلیدی با هم دارند اما در اصل قضیه پایه‌هایشان با یکدیگر مشترک است.
در این سرور نیز به کمک تکنولوژی مجازی‌سازی سرور به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده اما این بخش‌ها به معنای واقعی کلمه اخصاصی هستند.
به‌نوعی می‌توان گفت که از سرویس وی‌پی‌اس اختصاصی‌تر هستند. vps-vds تفاوت اصلی‌شان در این است که شما در وی‌دی‌اس 100درصد منابع را استفاده خواهید کرد و تمام آن متعلق به شما خواهد بود. در بخش تفاوت این موضوع را برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد.

مزایا و معایب VPS

هر پدیده‌ای دارای تعداد زیادی ویژگی‌های مثبت و منفی به‌طور همزمان است. باید هر 2 روی سکه را بررسی کرد تا توانست یک نتیجه واحد گرفت. در ادامه همراه ما باشید تا مزایا و معایب VPS را بررسی کنیم.

مزایای VPS

VPS دارای مزیت‌های زیادی است اما این مزیت‌ها نسبی هستند. باید مزیت‌های این سرویس را در مقایسه با چیزی قرار داد تا بتوان اهمیت آن‌ها را فهمید. در ادامه برای شما مزیت‌های وی‌پی‌اس را در مقایسه با سرور اختصاصی ذکر خواهیم کرد.

هزینه کمتر نسبت به سرور اختصاصی در vps

شما برای سرور مجازی نسبت به سرور‌های اختصاصی هزینه به‌مراتب کمتری پرداخت خواهید کرد. تهیه سرور اختصاصی برای میزبانی هزینه بسیار زیادی دارد و زمانی که واقعا به آن نیاز نباشد هزینه‌ای اضافی است.
تکنولوژی مجازی‌سازی به‌خوبی می‌تواند از پس نیاز کاربران بربیاید و به آن‌ها سرور اختصاصی و قدرتمند بدهد. وی‌پی‌اس نسبت به سرور‌های میزبان اشتراکی قابلیت‌های بهتر و بیشتری دارد اما قیمت آن ارزان‌تر است.

منابع تفکیک‌شده در vps

در گذشته این‌طور بحث می‌شد که وی‌پی‌اس‌ها دارای منابع مستقل و اختصاصی برای هر کاربر هستند و فعالیت کاربران مختلف بر روی سرور هیچ تاثیری بر منابع دیگر کاربران نمی‌گذارد. در وی‌پی‌اس منابع اصلی به‌شکل استخر (Pool) در اختیار سرور‌های مجازی ایجاد‌شده قرار خواهد گرفت.
در این شرایط این‌طور در نظر گرفته می‌شود که تمام سرور‌ها به‌طور همزمان در حالت اوج مصرف خود نیستند پس می‌توان سروری مجازی بیش از توان سرور اصلی ایجاد کرد.
این ساختار باعث می‌شود فعالیت دیگر کاربران بر روی منابع بقیه یوزر‌ها اثر بگذارد. پس امروز با دید بازتری می‌توانیم این موضوع را شفاف کنیم که در وی‌پی‌اس منابع اصلی مشترک تاثیر کمی بر روی فعالیت کاربران خواهد گذاشت. این تاثیر کم اما وجود دارد.

عملکرد بهتر سرور‌های VPS

عملکرد بهتر سرور‌های VPS

پیش از مقایسه عملکرد vps-vds باید بگوییم که عملکرد VPS بسیار بهتر از سرور‌های اختصاصی و اشتراکی است. مقدار قابل توجه‌ای از منابع در سرور به RAM و حافظه وابسته است و تنها CPU ملاک نیست.
از همین جهت برای میزبانی از وبسایت‌های کوچک و متوسط وی‌پی‌اس یک گزینه عالی و قابل اتکا است. در این سرور‌ها می‌توان در صورت نیاز منابع بیشتر این منابع را ارتقا داد و بسته به نیاز از آن‌ها استفاده کرد.

امنیت بالای سرور‌های وی‌پی‌اس

امنیت یکی دیگر از مزیت‌های خاص وی‌پی‌اس محسوب می‌شود. نفوذ سرور در این شبکه دشوار است چون هر وبسایت میزبان اختصاصی خود را دارد و آن‌ها به‌لحاظ ساختاری از یکدیگر جدا هستند.
در مقایسه با میزبان‌های اشتراکی امنیت سرور‌های وی‌پی‌اس بیشتر است و احتمال وجود کد‌های مخرب یا ابتلا به بدافزار در آن بسیار کم است.

معایب و مشکلات سرور مجازی VPS

وی‌پی‌اس‌ها نیز دارای محدودیت‌ها و مشکلاتی هستند که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. راه‌اندازی این سرور همانند سرور اشتراکی ساده و راحت نیست و بسیاری کانفیگ‌های آن باید به‌صورت دستی انجام شود.
در هنگام ترافیک مدیریت سرور بسیار سخت خواهد شد چون منابع برای حداقل نیازها در نظر گرفته ‌شده بودند. از طرفی نگه‌داری از سرور مجازی اختصاصی اهمیت زیادی دارد.
هر وبسایت دارای نرم‌افزار‌های خاص و سیستم عامل مخصوص خودش است و سرور باید سعی کند که سیستم‌عامل و نرم‌افزار‌های تمامی سیستم‌های متصل را حفظ کند. این موضوع کمی کار را سخت خواهد کرد.

مزایا و معایب VDS

در بخش بعدی از بررسی vps-vds به مزیت‌ها و محدودیت‌های VDS می‌رسیم. همراه ما باشید تا نقاط قوت و ضعف این نوع از سرور‌ها را بررسی کنیم.

مزایای VDS

حالا که با مزیت‌های مختلف VPS آشنا شدیم در این بخش مزیت‌های VDS در مقایسه با آن ذکر خواهیم کرد تا تفاوت‌های آن‌ها برای شما بیشتر نمایان شود.

عملکرد مستقل VDS

در بررسی vps-vds به این نتیجه می‌رسیم که عملکرد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این 2 است. در وی‌دی‌اس حتی اگر 1000 سرور مجازی بر روی یک سرور مشغول اجرا باشند عملکرد آن‌ها با یکدیگر تداخلی ایجاد نخواهد کرد اما در وی‌پی‌اس این موضوع قطعا بر عملکرد دیگر کاربران تاثیر خواهد گذاشت.
می‌توانیم بگوییم که وی‌دی‌اس عملکردی به‌مراتب مستقل‌تر دارد. دلیل این استقلال است ثبات منابع vds بوده که به‌صورت انحصاری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

امنیت سرور‌های VDS

بحث امنيت را در سرور‌های VPS بررسی کردیم اما دقیقا با همان استدلال سرورهای VDS امنیت بیشتری دارند. منابع مستقل خطر نفوذ به این شبکه را به پایین‌ترین حد ممکن خواهد رساند.
علاوه‌بر این‌که در آن‌ها خطر بسیار کمتری وجود دارد می‌توان با استفاده از بهینه‌سازی و سفارشی‌سازی فایروال این میزان امنیت را بیشتر هم کرد.

دیگر مزیت‌های جانبی VDS

در سرور‌های VDS امکان کنترل بهتر برای ما فراهم خواهد بود. شما در این سرور‌ها به‌طور کامل به سرور دسترسی دارید و می‌توانید همه‌چیز را تحت کنترل بگیرید.
این سرویس را می‌توان برای هر کاربر شخصی‌سازی کرد. دسترسی بیشتر به مدیریت به ما این امکان را می‌دهد که تنظیمات پیشرفته‌ای را برای کاربران مختلف اعمال کنیم. به‌لحاظ قیمتی نیز با توجه به امکانات و مزیت‌هایی که سرور VDS ارائه می‌دهد قیمت آن از سرور اختصاصی بسیار مناسب‌تر است.

بررسی معایب VDS

این سرور دارای معایب بسیاری کمی است اما به هر حال باید آن‌ها را بیان کرد. یکی از عیب‌هایی که برای آن ذکر می‌شود قیمت بالای آن نسبت به سرور مجازی است.
با توجه به امکاناتی که ما از این سرور دریافت می‌کنیم هزینه بیشتر برای آن منطقی بوده و نمی‌توان آن را بالا دانست.
در این سرور فقط یک کلاینت به سخت‌افزار دسترسی دارد و نمونه VDS کل سرور را اشغال می‌کند. این موارد هم از نکاتی هستند که می‌شد در این بخش به آن‌ها اشاره کرد.

تفاوت vpsو vds در چیست؟

vps-vds را در این مقاله به‌صورت کامل بررسی کردیم. حالا وقت آن است که تفاوت‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم و در نهایت تصمیم بگیریم که کدام مورد از آن‌ها برای ما گزینه بهتری است.
برای وبسایت‌های متوسط، سازمان‌ها و وبسایت‌هایی که درحال توسعه هستند VPS گزینه بسیار بهتری است. وی‌دی‌اس عملکرد بهتر و قیمت بیشتری دارد. می‌توان بر روی او پردازش‌های سنگین انجام داد و خیالی آسوده داشت که این پردازش‌ها به‌صورت مستقل در منابع اختصاصی انجام می‌شود.
مدیریت سخت‌افزار و کنترل آن نسبت به VPS بسیار بهتر است. در اصطلاح تخصصی ماشین‌های مجازی که با Paravirtualization ساخته می‌شوند VDS هستند.
بهترین راه برای خرید vps-vds چیست؟

بهترین راه برای خرید vps-vds چیست؟

شرکت‌های میزبانی زیادی هستند که خدمات vps-vds را به شما ارائه بدهند اما قطعا یکی از بهترین‌های آن‌ها دیاکو وب است.
شما می‌توانید انواع سرور‌های میزبانی را از این فروشگاه معتبر تهیه و نیاز سخت‌افزاری خود را رفع کنید. در دیاکو وب برای هر نیازی سرور وجود دارد و تنها سرور میزبانی مد نظر نیست.
برای نمونه اگر تریدر هستید سرور مجازی ترید در این میزبانی یک گزینه عالی برای شما است و می‌توانید از آن استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات این شرکت کافی‌است سری به وبسایت رسمی آن‌ها بزنید. در آنجا پلن‌های مختلف با منابع مشخص ذکر شده و شما می‌توانید بسته به نیاز خود هر یک از آن‌ها را تهیه نمایید.

جمع‌بندی

مقایسه vps-vds یک بحث جدی در دنیای میزبانی است و تا به امروز مقایسه‌های زیادی از آن‌ها انجام شده است.
در این مقاله نیز ما سعی کردیم که بتوانیم هر 2 آن‌ها را برای شما تعریف کنیم و ویژگی‌های هر کدام را به‌طور دقیق ذکر کنیم. از شما ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *